جمعه, اردیبهشت ۲۸

لوله بازکنی و تخلیه چاه در منطقه 12 تهران

لوله بازکنی و تخلیه چاه در منطقه 12 تهران

لوله بازکنی و تخلیه چاه در منطقه 12

منطقه ۱۲ شهرداری تهران، از مناطق قدیمی شهری تهران است. از شمال به خیابان انقلاب، از غرب به خیابان حافظ و خیابان وحدت اسلامی و از جنوب به خیابان شوش و از شرق به خیابان ۱۷ شهریور و اتوبان شهید محلاتی محدود می‌شود

.منطقه دوازده از شمال با مناطق هفت و شش، از شرق با مناطق سیزده و چهاردهٰ، از جنوب با مناطق پانزده و شانزده و از غرب با منطقه یازده همجوار است.منطقه دوازده شهرداری تا سال ۱۴۰۰ به شش ناحیه و سیزده محله تقسیم شده‌است. از جمله محله‌های مطرح آن می‌توان اشاره کرد به دروازه شمیران، بهارستان، امامزاده یحیی، پامنار، سنگلج قدمت سکونتگاهی آن به دوره صفویه بازمی‌گردد

و دوره قاجاریه این منطقه از شهر تهران به عنوان مرکز دارالخلافه برگزیده می‌شود. مستند به گزارش‌های تاریخی عمده رشد و توسعه کالبدی و اجتماعی این منطقه در دوره قاجاریه است. به اعتبار این قدمت و تعدد و تنوع مراکز فرهنگی، تاریخی، امکان مذهبی و تجاری قدیمی از منطقه دوازده شهرداری تهران به عنوان قلب تاریخی تهران یاد می‌شود.

به عنوان یکی از مناطق مهم تهران برای جذب گردشگراز اقصی نقاط تهران و ایران و گردشگراان خارجی است. بنا به گزارش‌هایی در ایام تعطیلات نوروز در سال‌ها متوالی قریب چند هزار نفراز مراکز و امکان متعدد گردشگری و تاریخی منطقه دوازده تهران بازدید کردند.

منطقه دوازده تهران بیش از سیصد اثر تاریخی دارد که درصد قابل توجهی از آن‌ها به عنوان آثار ملی به ثبت رسیدند. از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد.

کاخ گلستان، بازار، مسجد جامع بازار، مسجد شاه، مدرسه ژاندارک، کلیسای ژاندارک، امامزاده سید نصرالدین، میدان توپخانه، سبزه میدان، دارالفنون، میدان مشق، سر در باغ ملی، عمارت مسعودیه، خیابان سی تیر (معروف به گذر ادیان)، باغ نگارستان، مدرسه سپهسالار، مسجد سپهسالار، مدرسه مروی، کاروانسرای خانات، حمام نواب، خانه مستوفی‌الممالک، مدرسه فیروز بهرام، مسجد حکیم‌باشی

محدوده
از شمال به خیابان انقلاب، از غرب به خیابان حافظ و خیابان وحدت اسلامی و از جنوب به خیابان شوش و از شرق به خیابان ۱۷ شهریور و اتوبان شهید محلاتی محدود می‌شود.

منطقه دوازده از شمال با مناطق هفت و شش، از شرق با مناطق سیزده و چهاردهٰ، از جنوب با مناطق پانزده و شانزده و از غرب با منطقه یازده همجوار است.

مساحت و جمعیت
جمعیت منطقه ۱۲ شهر تهران بر اساس سرشماری نفوس و مسکن انجام شده توسط مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰ به نقل از سایت شهرداری تهران، جمعیت کل منطقه بالغ بر ۲۳۹٬۶۱۱ نفر است.

از این میزان ۱۲۱٬۹۳۷ نفر زن و ۱۱۷٬۶۷۴ نفر مرد است. مجموع خانوار ساکن در منطقه دوازده ۷۸٬۵۰۶ خانوار اعلام شده‌است.همچنین مستند به گزارشی دیگر جمعیت این منطقه براساس سرشماری سال ۱۳۹۰ ایران، ۲۴۰٬۷۲۰ نفر (۷۶٬۶۲۸ خانوار) شامل ۱۲۲٬۱۴۱ مرد و ۱۱۸٬۵۷۹ زن است. همچنین وسعت منطقه ۱۶۰۰٬۸۲۳۵ هکتار عنوان شده‌است.

ویژگی
منطقه دوازده شهرداری تهران از حیث سابقه و قدمت تاریخی و دارا بودن بناهای متعدد تاریخی، همچین حکومتی و سیاسی به دلیل شمار قابل توجهی از مراکز سیاسی و حکومتی، وجود سفارتخانه کشورهای دیگر در این منطقه و نیز از جهت اقتصاد و تبادلات مالی و تجاری حائز اهمیت است.

از سویی دیگر این منطقه از دیر باز یکی از مناطق قابل توجه در رشد و پروش علمی و وجود مراکز علمی متعدد بوده‌است.

محله‌ها
منطقه دوازده شهرداری تا سال ۱۴۰۰ به شش ناحیه و سیزده محله تقسیم شده‌است. از جمله محله‌های مطرح آن می‌توان اشاره کرد به دروازه شمیران، بهارستان، امامزاده یحیی، پامنار، سنگلج

دروازه شمیران
بهارستان
امامزاده یحیی
پامنار
سنگلج
ایران
فردوسی
آبشار
بازار
قیام
کوثر
هرندی
تختی

لوله بازکنی و تخلیه چاه در دروازه شمیران

محله دروازه شمیران در استان تهران و در محدوده‌ی مرکزی شهر تهران واقع شده است. این محله در منطقه ۱۲ شهر تهران قرار گرفته است و از شمال با خیابان انقلاب، از شرق با خیابان هفده شهریور، از جنوب با خیابان مجاهدین و خیابان پیروزی و از غرب با خیابان ابن سینا محدود شده است

و با محله‌های ‌بهارستان، ایران، صفا، گرگان، شهید اسدی، خواجه نصیر طوسی، نظام آباد مجاورت دارد.

این محله در محدوده‌ی طرح ترافیک و زوج و فرد می‌باشد و از اماکن مهم این محله می‌توان به رستوران ایتالیایی شادی، بازار ابن سینا، بوستان زابلی، پاساژ محسن، بوستان دربند، بوستان بزرگمهر، بوستان فخرآباد، رستوران سقاباشی و استخر مجلس اشاره کرد

 

تعمیر و لوله بازکنی و تخلیه چاه در بهارستان

محله بهارستان در استان خوزستان و در محدوده‌ی جنوب غربی شهر اهواز واقع شده است. این محله از شمال با میدان کارگر و بلوار کارگر شرقی، از جنوب با بلوار اکباتان و از غرب با خیابان برهان، بزرگراه گلستان و میدان کودک محدود شده است

و با محله‌های ‌گلستان، فرهنگشهر، سعدی، شهرک الهیه، شهرک دانشگاه، گیت بوستان، مجاهد، معین زاده مجاورت دارد.

این محله در محدوده‌ی طرح ترافیک و زوج و فرد نیست و از اماکن مهم این محله می‌توان به پارک مادر، پارک محله‌ای صدف، پارک معین زاده، پارک ترافیکی بهاران، پارک محله و رستوران و کبابی اشاره کرد.

 

لوله بازکنی و تخلیه چاه در امامزاده یحیی

امامزاده یحیی نام بقعه ابوالقاسم عزالدین یحیی است که در کوچه‌ای به همین نام در محله‌ای حدفاصل شرقی-غربی خیابان ری و خیابان سیروس (مصطفی خمینی فعلی) و شمالی-جنوبی امیرکبیر به ۱۵ خرداد (بوذرجمهری) واقع شده‌است.

این محله بخشی از محدوده بزرگ عودلاجان قدیم تهران است که از خیابان ناصرخسرو تا خیابان ری امتداد داشت.

اماکن سرشناس
اماکن تاریخی بسیاری در این محله قرار دارند موقعیت خود امامزاده پایین‌تر از باغ پسته‌بک در امتداد بازارچه نواب (بازارچه سرتخت قدیم) است که کوچه‌ای عریض شمالی-جنوبی با یک درخت بسیار کهن و تنومند در مقابل امامزاده بوده‌است،

ادامه این کوچه شمالی-جنوبی با نام کوچه «سرتخت» از سمت شمال به کوچه میرزا محمود وزیر و یک حمام بسیار تاریخی منتهی می‌شود و از سمت جنوب به خیابان بوذرجمهری. کوچه میرزا محمود وزیر در این محله یک بن‌بست را در خود دارد

با عنوان «بن‌بست مدرس» که خانه تاریخی وزیر مختار فرانسه در آن قرار دارد که بعداً سید حسن مدرس در دوران نمایندگی در آن سکونت گزید.

همچنین در انتهای شمالی کوچه سرتخت نبش کوچه در داخل کوچه میرزا محمود خانه فخرالملوک قرار دارد. از نام‌های سرشناس این محله ماست مرغوب، قنادی بهار و حمام گلشن نیز می‌باشند.

در این محله به دلیل بافت تاریخی سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی متعددی ساخته شدند از جمله سریال زیرزمین که در آن از حمام نواب[مشکوک – بحث] در انتهای کوچه سرتخت نرسیده به میرزا محمود وزیر (علیرضا جاویدی) نیز استفاده شد.

لوله بازکنی و تخلیه چاه در محله پامنار

پامِنار یکی از محله‌های قدیمی شهر تهران، پایتخت ایران است که بسیاری از فیلم و سریال‌های ساخته شده در ایران در بخش‌هایی از این منطقه فیلمبرداری شده‌است.

پامنار در محدوده شهرداری منطقه ۱۲ تهران قرار گرفته و بخشی از محله تاریخی اودلاجان (یکی از پنج محله اصلی تهران قدیم) به‌شمار می‌آید.

پیشینه
مرکزیت این محله مناره آن است. در سال ۱۳۰۲ خورشیدی به عنوان نخستین محله تهران به محله پامنار خط تلفن کشیده شد. امروزه پامنار به بورس فروش فنس و ایرانیت و طلق تبدیل شده و بیشتر خانه‌های قدیمی با معماری اصیل در این محلات در دست تخریب است.

پامنار، یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های شهر تهران و مربوط به سده ۱۳ هجری – قمری است. این خیابان در سال ۱۳۳۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران در فهرست این آثار به ثبت رسیده‌است.

مهم‌ترین اثر تاریخی موجود در این خیابان و نیز وجه تسمیه آن مناره مسجد عولادجان معروف به مسجد و مدرسه میرزا صالح یا آبهرام یا آغابهرام، از آثار قرن سیزدهم است. در گذشته، محله پامنار یکی از گذرهای محله عودلاجان بوده که به صورت بازارچه‌ای دروازه شمیران را به شبکه بازار متصل می‌کرد.

پس از توسعه معابر، بازارچه پامنار که خود مجموعه‌ای شامل کاروانسرا، تیمچه، تکیه، حمام، آب‌انبار، مسجد و مدرسه بود، به خیابان پامنار تبدیل شد و بعضی از بناهای قدیمی در این تبدیل و توسعه از بین رفت. محله پامنار به ویژه در سال‌های نهضت ملی شدن نفت، به دلیل سکونت ابوالقاسم کاشانی در آن محله، آمد و شد خواص و عوام به آنجا به یکی از کانون‌های مهم سیاسی تبدیل شد.

این خیابان همچنین محل به دنیا آمدن ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان سینمای ایران و عباس یمینی شریف نویسنده ایرانی نیز بوده‌است. پامنار صاحب قدیمی‌ترین چنارهای تهران است و گاری و گاری‌ران‌های بازار را نیز می‌توان در آنها دید.

از مراکز تاریخی محله پامنار می‌توان به خانه مؤتمن الاطبا، خانه امام جمعه، خانه ناصرالدین میرزا، خانه سلطان بیگم شجاعی (خانه موزه بازار)، خانه سرهنگ ایرج، خانه آیت الله کاشانی، کنیسه عزرا یعقوب، مسجد آیت الله شاه آبادی، کنسولگری روسیه و امامزاده روح‌الله اشاره کرد.

سَنگِلَج یکی از محله‌های قدیمی شهر تهران است که در کنار ۴ محلهٔ دیگر یعنی بازار، ارگ، عودلاجان و چاله‌میدان درون حصار شاه‌تهماسبی قرار داشتند. تئاتر سنگلج از قدیمی‌ترین سالن‌های تئاتر در ایران است که هنوز دایر است.

محدوده

خیابان‌های سنگلج
این محله از شمال به خیابان سپه (امام خمینی)، از غرب به خیابان شاهپور (وحدت اسلامی)، از جنوب به خیابان مولوی و از شرق به خیابان خیام (جلیل‌آباد) محدود می‌شد. بدین ترتیب، پارک شهر، چاله‌حصار، بازارچهٔ قوام‌الدوله (بازارچهٔ شاهپور) و بیمارستان رازی در این محله قرار می‌گیرند.

لوله بازکنی و تخلیه چاه در محله ایران

محله ایران در استان تهران و در محدوده‌ی مرکزی شهر تهران واقع شده است. این محله در منطقه ۱۲ شهر تهران قرار گرفته است و از شمال با خیابان ابن سینا، خیابان مجاهدین و خیابان زرین خامه، از شرق با خیابان آریایی پور و خیابان پیروزی، از جنوب با خیابان هفده شهریور، خیابان گوته و خیابان ایران و از غرب با خیابان امیرکبیر، خیابان کوکب، خیابان مصطفی خمینی و میدان بهارستان محدود شده است و با محله‌های ‌بهارستان، دروازه شمیران، پامنار، صفا، آبشار، امین حضور مجاورت دارد.

این محله در محدوده‌ی طرح ترافیک و زوج و فرد می‌باشد و از اماکن مهم این محله می‌توان به رستوران کبابی حاج عبدالله، مجلس شورای اسلامی، بازار ماهی، پارک، خانه موزه شهید محمدعلی رجایی، رستوران نارنج، رستوران آبشار، فروشگاه لوازم خانگی انتخاب سنتر، بوستان دیالمه و مجتمع تجاری یاس اشاره کرد.

لوله بازکنی و تخلیه چاه در محله فردوسی

محله فردوسی در استان تهران و در محدوده‌ی مرکزی شهر تهران واقع شده است. این محله در منطقه ۱۲ شهر تهران قرار گرفته است و از شمال با خیابان حافظ، میدان فردوسی و خیابان انقلاب، از شرق با خیابان سعدی شمالی و خیابان سعدی جنوبی و از جنوب با خیابان امیرکبیر، میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی و خیابان خیام محدود شده است و با محله‌های ‌سنگلج، شیخ هادی، بهارستان، پامنار، انقلاب، ایرانشهر، منیریه، نجات اللهی، خاقانی مجاورت دارد.

این محله در محدوده‌ی طرح ترافیک و زوج و فرد می‌باشد و از اماکن مهم این محله می‌توان به بازار موبایل چارسو، پردیس سینمایی چارسو، کافه رستوران نادری، مرکز تجاری امجد، مجتمع تجاری پروانه، موزه آبگینه و سفالینه های ایران، موزه عبرت، کافه رستوران گل رضائیه، رستوران بهار و کتابخانه و موزه ملی ملک اشاره کرد.

لوله بازکنی و تخلیه چاه در محله آبشار

محله آبشار در استان تهران و در محدوده‌ی جنوب شرقی شهر تهران واقع شده است. این محله در منطقه ۱۲ شهر تهران قرار گرفته است و از شمال با خیابان ایران، از شرق با خیابان هفده شهریور و خیابان گوته و از جنوب با بزرگراه محلاتی، خیابان ادیب الممالک و خیابان پانزده خرداد محدود شده است

و با محله‌های ‌ایران، قیام، امین حضور، مینای جنوبی، مینا، سیروس مجاورت دارد.

این محله در محدوده‌ی طرح ترافیک و زوج و فرد می‌باشد و از اماکن مهم این محله می‌توان به مجتمع تجاری امین حضور، بوستان زیبا، بازار بزرگ امیرکبیر، بوستان هفده شهریور، فروشگاه اسنوا سنتر، بوستان سرگرد محبی، پارک، پاساژ سهامی محله آبشار، پاساژ آبشار و پاساژ سهامی محله آبشار اشاره کرد.

محله بازار در استان تهران و در محدوده‌ی مرکزی شهر تهران واقع شده است. این محله در منطقه ۱۲ شهر تهران قرار گرفته است و از شمال با خیابان پانزده خرداد، از شرق با خیابان مصطفی خمینی، از جنوب با خیابان مولوی و میدان محمدیه و از غرب با خیابان خیام محدود شده است

و با محله‌های ‌مولوی، سنگلج، پامنار، خانی آباد، امین حضور، سیروس مجاورت دارد. این محله در محدوده‌ی طرح ترافیک و زوج و فرد می‌باشد و از اماکن مهم این محله می‌توان به رستوران مسلم، رستوران شرف الاسلامی، رستوران سنتی خیام، بازار رضا، رستوران شمشیری، پاساژ کویتی ها، بازار طلا و جواهر ایران، رستوران نایب، بازار بزازها و پاساژ تندیس اشاره کرد.

 

Call Now Button